Moga Ada Ruang Buatku

Thursday 8 November 2012

Seni Dalam Berbicara



Lumrahnya sebagai manusia, akan merasa cepat bosan dengan hanya mendengar sahaja. Apatah lagi, kata-kata yang didengari kurang diminati daln terlalu panjang berjela. Justeru, beberapa tips di dalam berbicara ataupun di dalam komunikasi seharian agar menjadikan komunikasi itu berkesan.

Mudah dan Ringkas

Salah satu petua yang amat penting dalam membentangkan idea atau ucapan kita kepada audiens ialah kemahiran untuk menjadikan ucapan kita ringkas dan mudah untuk difahami.
Penerangan yang terlalu panjang akan membuatkan otak audiens kita bosan. Otak juga akan letih akibat daripada usaha otak mereka untuk cuba memahami ucapan kita. Bukankah kita tidak mahu audiens bosan dengan ucapan kita ?

Selalunya ucapan yang ringkas lebih bermutu daripada ucapan yang berderet-deret. Sebagai contoh, Ucapan Abraham Lincoln yang menaikkan semangat tenteranya di dalam Peperangan  Gettysburg hanya mengambil masa 2 minit sahaja.

Saya percaya ucapan Rasullullah s.a.w juga tidak terlalu panjang. Lihat sahaja hadis-hadis baginda yang padat dan ringkas untuk kita fahami.

Berikut beberapa perkara yang kita boleh lakukan bagi memudahkan ucapan atau pembentangan kita :


1. Fokus Topik Utama

Selalunya, orang yang baru menceburi bidang pengucapan awam akan cuba membuatkan hadirin kagum dengan ucapan mereka. Namun dalam usaha untuk kagumkan hadirin. Mereka terpesong jauh daripada fokus utama topik utama mereka. Mudahkan ucapan dan ringkaskannya dengan fokus pada topik utama.
Sediakan 3 poin utama bagi setiap topik utama yang kita mahu perkatakan. Sebagai contoh, Apabila saya membincangkan potensi otak kanan dengan pelajar saya. Saya akan petik 3 poin utama fungsi otak kanan iaitu imaginasi, emosi dan muzik.

Maksudnya, Topik utama saya "Fungsi Otak Kanan". 3 poin utama pula Imaginasi.... Emosi.... Muzik...  Selepas habis huraikan 3 poin utama. Saya akan ke Topik Utama lain pula. Dengan cara ini audiens lebih mudah memahami apa yang kita mahu sampaikan dan otak mereka tidak rasa terlalu berat untuk memproses maklumat-maklumat yang kita sampaikan.

2. Buang Isi Kosong

Mulakan ucapan dengan terus ke input yang mahu diperkatakan. Perkara yang perlu diketahui oleh hadirin kita. Kata-kata aluan yang berjela-jela tidak perlu.
Saya sentiasa memulakan program saya dengan puji-pujian kepada ALLAH s.w.t, selawat ke atas Rasullullah s.a.w dan terus kepada skrip yang mahu disampaikan.
Biasanya saya akan ucapkan terima kasih kepada pihak penganjur di tengah-tengah program atau di akhir program. Cara ini lebih efektif dan nampak natural daripada kata-kata aluan di awal program yang terkadang nampak seperti hipokrit atau seperti sebuah sketsa.



3. Ulangi Perkara Penting

Sewaktu memberi ucapan, ulangi perkara penting sekiranya ia perlu diulangi. Perkara penting yang sering di ulang akan melekat di ingatan audiens kita.
Sebagai contoh, saya sering ulangi perkara penting di dalam program Team Building saya seperti ini :  "Jangan jadikan masalah sebagai masalah tetapi jadikannya sebagai satu cabaran."



Hasilnya pelajar akan ingat apa yang saya cuba tekankan.Buktinya ialah dengan maklumbalas pelajar yang saya dapat di akhir program:

"Kem ini sangat best. Dapat memberi kita semangat untuk belajar dan menyesuaikan diri dengan orang ramai. Merapatkan ukhwah silaturrahim antara pelajar dan penceramah (Abg Syed). Dapat tahu untuk duduk di tempat selesa kita harus tempuhi banyak dugaan dan cabaran. Dan jangan jadikan masalah sebagai masalah. Tapi lihat sebagai CABARAN." – Nur Fatin Hidayah Bt. Hamzah, Semester 3 , Diploma in Banking & Finance.

"Satu program yang sangat memberansangkan dan dapat membentuk satu nilai positif dalam diri saya. "Jangan jadikan masalah sebagai masalah tapi jadikan sebagai satu cabaran." kata-kata yang saya cukup kagum dan mempunyai sejuta nilai yang telah menjadikan saya untuk lebih yakin dan berani. :– Alyaa Syahira Bt. Abd Rahaman, Diploma in Islamic Banking & Finance, Semester 3.

Justeru, sebelum kita memulakan bicara, perlunya kepada 'seni'. Dengan adanya seni di dalam komunikasi, maka orang yang mendengar atau menjadi audiens kita akan tertarik dan mudah memahami setiap butir bicara kita.

Komunikasi yang baik dan teratur akan memberikan kesan yang positif antaranyamessange yang ingin disampaikan oleh penceramah akan dapat difahami oleh pendengar seterusnya dapat mencapai objektif program yang dirancang. InsyaAllah.
Semoga perkongsian ini bermanfaat buat anda semua.


No comments:

Post a Comment