Moga Ada Ruang Buatku

Thursday 2 January 2014

Coretanku di tahun 2013


Alhamdulillah. Maha suciMu Ya Allah. Tahun 2013 telah melabuhkan tirainya, kini masuk hari ke-2 tahun 2014. Suka duka kenangan sepanjang dihamparan tahun 2013 aku simpan buat kenangan, banyak yang telah di lalui. Sama ada suka duka, tangis dan tawa, semua itu mematangkan aku. Inilah jalan takdir yang Allah telah anugerahkan, meskipun perih ia tetap memberikan makna yang berharga buatku..

Saat ini aku terlalu bersyukur, Allah berikan nikmat Islam dan Iman, di samping keluarga, sahabat dan jemaah tersayang. Tanpa nikmat ini mungkin aku tidak bermakna untuk bergelar insan di bumi yang nyata ini. Tahun lalu, tahun yang penuh kekecewaan, terlalu banyak kegagalan aku tempuhi. Pointer rendah, UBM gagal di bentuk, bisnes hambar, prestasi delam gerak kerja sedikit merundum dan banyak lagi. Namun itulah asam garam dunia kehidupan, qodo dan qadar Allah yang Esa. Aku suka untuk membaca Ayat-Ayat Allah ini

Surah Al-Ankabut : 2-3

“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: ‘Kami telah beriman’, sedang mereka tidak diuji lagi ?Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”

 Inilah intipati sumber kekuatanku dalam langkah meneruskan perjuangan hidup ini. Apapun kekecewaan semalam bukan kekecewaan untuk di bawa pada hari ini, namun ia perlu di galas untuk di bawa pada hari-hari yang mendatang. Syukran pada semua yang sentiasa berikan ruang dan peluang untuk aku tempel semula kesalahan dan kegagalanku yang lalu..

No comments:

Post a Comment