Moga Ada Ruang Buatku

Wednesday 19 June 2013

Cerita Dari Sebuah Pulau





 Bermula dari satu pelawaan dari seorang kakak untuk membantu program di Wallace bay, asalnya tak mahu pergi sebab ada program  mahu ditumpukan. Tapi malangnya saat program pertama cuti sekolah kami laksanakan banyak ujian yang datang mentarbiah hati kami, hujan fitnah datang bertandang bagai tiada henti, tak abis satu satu lagi. Kami mengambil keputusan untuk ke sana bagi menenangkan keadaan ketika itu.

 Tak abis dengan itu bila sampai di “Batu” atau lebih dikenali sebagai jeti oleh penduduk sekitar tawau, kami menyewa satu bot, dengan harga RM200 untuk ke sana. Tak sangka kami ditipu dan malangnya kami tidak dihantar ke tempat sepatutnya kami sampai, kami tersadai di kg. Sungai Tongkang. ALLAH… Dalam bot pun sekali lagi kami teruji, abang yang bawa bot tu kurang senang dengan kami sebab kami legahkan masanya. Ketika kami betolak  bot tu dipandu dengan teramat laju. Itulah pengalaman tak mampu dipadam dari memori setiap dari kami..





 Pengembaraan bermula bila sampai di kg. sungai tongkang. Kami sampai sekitar jam 6.00 petang, bila sampai di sana seorang sahabat tertinggal beg pakaiannya di jeti tadi, keadaan huru hara seketika dan hanya perkataan “Tarbiah syekh” mengisi ruang telinga kami saat itu.

Suasana alam ketika itu  mula gelap, matahari mula menaggalkan jingganya, kami hilang arah tujuh seketika, mujurla ada sebuah rumah yang sudi tumpangkan kami solat..

 Selepas itu kami mula bergerak ke kg. wallace bay. Aku pernah menjejakkan kaki di sini satu ketika dahulu, katika itu aku berumur 13 tahun. Aku tak terfikirpun aku akan bertandang kembali ke sini, hebatNya pecaturan ALLAH padaku.. melihat suasana kg ketika itu yang sudah jauh berbeza dari beberapa tahun lalu, namun aku masih sedih melihat Suasana kg yang  masih daif dan sedikit saja pembangunan yang ada.

 Satu perkara yang menyatukan kami semua dan mengeratkan ukhuwah kami antara satu sama lain adalah cabaran menuju ke pulau itu. Aku, zaki, adik pie, azri, syazani, dan baim. Kami semakin rapat dan erat selama 4 hari di pulau tarbiah itu. Aku, syazani dan baim tak sampai seminggu kenal, aku baru saja kenal mereka berdua itu pun mereka datang ke tawau atas pelawaan sahabat kampus mereka azri dan nazib. Fuhh! Rasa manis teramat sangat hubungan kami. Demi namaMu Ya ALLAH aku sayang mereka semua



Hari-hari kami, kami lalui dengan rasa hebatNya aturan ALLAH. Masih segar di telingaku tawa riang mereka, hehehe ya aku masih mampu ketawa dan serseyum dengan gelangat riang sahabatku itu. Tidak kurang dari itu, kami juga diberikan adik-adik yang baik hati, nakal dan macam-macam ragam mereka mewarnai hari-hari kami dipulau itu. Tak kurang dari itu, Allah takdirkan kami kenal seorang imam di kg itu, imam husaini, beliau seorang yang baik dan peramah. Sering saja menceria hari-hari kami. Itulah indahnya pecaturan ALLAH aturkan buat kami semua.



Kisah pertemuan kami di sini
Penguat cinta dan kasih kami
Saat ujian menghempap diri
Engkau turunkan perjalanan ini sebagai penyeri
Aku mula jatuh cinta pada pulau itu
Di sana aku mengaut sebuah pengalaman  berharga
Di sana aku mengenali mereka yang aku sayangi
Dan di sana aku menginsafi kekurangan diri

Juga di pulau itu aku belajar makna sedia mentarbiah dan ditarbiah

No comments:

Post a Comment