Moga Ada Ruang Buatku

Tuesday 11 September 2012

Ayuh usah kau mengalah!


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Selawat dan salam atas Nabi junjungan, nabi Muhammad SAW, para sahabat, keluarga banginda dan para mujahid dan mujahidin ynag masih bertebaran di muka bumi Allah SWT ini


Saat aku merentas lautan kehidupan, aku rasakan dalam setiap persinggahan umurkan aku tidak membawa sebarang bekalan untukku menghadap Tuhanku. Mentari pagi ini suram dengan ditemani cahaya jingganya, aku meneruskan rutinku sebagai seorang Mahasiswa di sebuah Ititusi pengajian tinggi swasta Kolej Yayasan Sabah. Sedar tak sedar kini aku hampir setahun berada di kota pusat bandar raya sabah ini bagi mencari ilmu buat masa depan yang bakal berkunjung tiba. Adakalanya rasa letih dengan hari-hari kehidupan seperti ini, namun semua itu aku tepis dengan membawa semangat diri yang berkobar-kobar untuk mengabiskan diploma yang kini hanya bersisa dua tahun lagi. Pesana ibu dan ayahku "jan? kalau kau masih mampu belajar, belajarlah nak, jangan jadi macam bapak ni, lagipun bapak dengan mamakku masih mampu berkerja untuk kamu belajar" itulah kata-kata keramat yang membakar semangatku saat ini, walaupun aku tak mampu dan tidak kuat melalui titian perjalanan hidup ini, namun bila aku ingat kembali kata-kata mereka ini aku terus bingkas bangkit dari terus menyerah diri. Semoga hari-hari yang aku lalui lepas ini aku mampu laluinya dengan bekalan semangat yang ada.

No comments:

Post a Comment