Moga Ada Ruang Buatku

Saturday 8 September 2012

Bandar Yang Kian Membangun

Suasana Bandar Kota Kinabalu


Malam ini sungguh sepi, suasana hujan menghiasi Bandar Kota Kinabalu, aku baru sahaja bersiar-siar di Bandar KK dengan kawan-kawanku. Aku bagaikan dilanda ombak yang kuat dengan harus perkembangan zaman yang kian moden dan adakalanya melewati fitrah sebagai manusia yang dibimbing dan di pandu dengan agama. Bagaikan satu fenomena keadaan tidak berbatas dalam kehidupan masayarat pada masa kini, lelaki mahupun perempuan terus selesa dengan kehidupan mereka tanpa memikirkan yang mereka juga adalah hambah Allah yang lemah dan tidak mampu menolak takdir Allah jika ditakdirkan sesuatu yang baik mahupun buruk. Kedaan ini sungguh membuat hatiku mengelegak dan memusnahkan harapanku yang ingin melihat bumi sabah, tanah kelahiranku ini subur dengan islam yang sebenarnya.

Aku hanya mampu berdoa pada Allah agar suasana ini belabuh dengan pantas.  Aku tidak mampu lagi melewati hari-hari yang dihiasi dengan suasana maksiat yang tidak terkawal. Aku mengharapkan akan ada satu suntikan pada masyarakat sabah dengan mengamalkan hidup cara bersyariat. Hanya dengan islam manusia mampu bersatu, hanya dengan islam dunia akan utuh dan hanya dengan islam manusia akan subur dengan hidup aman lagi damai. Dalam keadaan aku manusia biasa yang belajar dari dunia yang aku lihat, aku hanya mampu mentafsir sengala yang di lihat dan dilalui. Jika iman tidak kuat pasti hanyut seperti di bawa harus yang kuat di sungai yang deras

Namum semua itu mematangkan aku, membuat aku terus menilai di mana tahap kedudukanku selaku hambah Allah, aku juga pernah tersunggur dan hanyut dalam permainan dunia, pengalaman di zaman kegelapanku itulah yang buat aku sedar dan sentiasa berjaga-jaga dengan suasana sekelilingku. Dalam peroses aku ingin berubah juga tidak kurang perihnya, aku sentiasa dihidangkan dengan sidiran, umpatan dan adakalanya menjadi buah mulut orang sekeliling, namun bagiku itu hanyalah satu ujian yang Allah ingin nilai atas apa aku ingin berubah? Adakah kerana dunia atau akhirat yang mengejar redha Allah. Semua telah terjawab saat ini, orang yang banyak mengata aku itu akhirnya Allah tunjukkan siapa dia yang sebenar, segala aib Allah nampakkan padaku, aku mampu berdiam dan berdoa agar aku juga tidak seperti itu.

Kehidupan harianku aku lakukan dengan mencari sesuatu yang menjadi rahsia alam semula jadi, dakwah dalam jiwaku sudah sebati dengan adunan tarbiah-tarbiah dari Allah dan Pimpinan yang pernah mentarbiah aku dalam proses tamrin di setiap program yang aku sertai. Aku terus melangkah kehadapan dan adakalanya menoleh ke belakang, melihat sisa-sisa dan kesan kejahilanku dahulu telah menghantui  hidupku, oleh itu aku terus tumpukan pandanganku ke hadapan tanpa menoleh ke belakang lagi. Biarkanlah kenagan itu menjadi sejarah yang terlakar dalam hidupku. Bagiku aku terus memperbaiki diriku dan merawat hati-hati yang luka atas kesan peristiwa semalam, aku datang jauh dari tempatku dab berpisah dari keluarga hanya dengan misi membawa segulung Dipolama buat ayah dan bonda yang setia memberikan semangat dan kekuatan pada diriku selaku penyambung generasi mereka di dunia ini.

No comments:

Post a Comment