Moga Ada Ruang Buatku

Sunday 9 September 2012

Impian Yang Diburu

Assalammualaikum..


Benarlah kata orang-orang tua rezeki kita ini masing-masing, aku rasa sangat tercabar melihat gambar-gambar sahabatku yang melanjutkan pelajaran di IPT dan status yang di post dalam "Fb" tentang hari pertama mereka di alam baru dan suasana kampus mereka. kini mereka semua telah jauh membawa diri ke dunia perantauan bagi menuutut ilmu dan mencapai cita-cita yang diimpikan, saat ini hanya aku yang tinggal di bumi sabah ini, rasa malu, hampa dan segala rasa ini mula terbit dari hati yang kecewa, aku nak sangat rasa keadaan itu....... Namun apakan adaya

Aku bagaikan menyimpan impian dan dendam untuk ke sana, tiap doaku aku mengharap aku sampai ke sana, tak kisahlah IPTA mana sekalipun jika Allah takdir aku ke sana InsaAllah aku sahut dan menggalas hadiah ini yang berbalutkan amanah untuk aku mencapaikannya. Kini aku di IPTS mengambil jurusan Diploma Teknologi Pengurusan dibawah UTM 3tahun, itulah kos yang aku ambil sekarang dan aku sedang menuntut di Kolej Yayasan Sabah.

Aku bersyukur sangat dengan nikmat Allah padaku saat ini, walaupun perih untuk dilalui namun semua itu atas kehendakNya, bila aku terlalu mengharap aku sedar akan teguran Allah ini, sebab itu aku bersyukur dan terima apa adanya tentang perjalanan hidupku.


كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَىٰ أَن تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (surah al-baqarah 216)

Mungkin inilah coretan perjalanan hidup si musafir kasih ilahi, aku tak mengharap apa-apa lagi yang lebih, walaupun banyak pandangan Negetif orang sekeliling tentang aku, namun semua itu pencetus semangatku naik lalu berkobar-kobar, ayat di atas tegas mengatakan "boleh jadi kamu menyukai sesuatu itu padahal ia amat buruk bagimu, boleh jadi kamu membenci sesuatu itu pedahal ia amat baik bagimu, Allah mengetahui sungguh kamu tak ketahui" Hebatnya Allah, Yakin pada Diri!!!

"Ya Allah jika Itu yang Engkau takdir buatku, aku terima dengan Redha atas ketentuanMu padaku, aku mengharapkan kau cekalkan hatiku yang mupudah rapuh ini dengan kekuatan hati yang tabah seperti mana Engkau anugerahkan pada orang-orang yang soleh lagi sabar di jalanMu"



No comments:

Post a Comment