Moga Ada Ruang Buatku

Thursday 6 September 2012

Buat Ayah dan Bonda



Aku belayar dengan kekuatan saat ini, mengejar cita-cita yang dihasratkan buat mengmbirakan ayah dan bonda, aku mengumpul kekuatan saat jauh dari pandangan mereka, aku tak mampu bagi tahu bahawa aku sensara dan merana. Aku malu pada diriku sebenarnya tak mampu lakukan yang terbaik buat dua insan yang sentiasa inginkan terbaik dariku, wajahn mereka tetap seperti sedia kala saat mendengar aku gagal dan Berjaya, baginya itu soal nombor dua, yang paling penting kami Berjaya menjadi anak yang berguna. Maaf diriku tak mampu lakukan yang lebih baik buat kamu berdua

Aku merasa bahawa hari-hari yang aku lalui di dunia perantauan amat perih tanpa mereka, bila aku nak tersunggur aku terus menghubungi mereka terutamanay pakar motivasi hidupku iaitu bonda yna tersayang. Bila terdengar suara sang ibu yang berkat doanya itu aku terus lupa pada maslahku yang aku tanggung, semuanya bagaikan seketika, ujian yang aku tempuh bagaikan telah berlalu dan selesai. Aku panjatkan doaku buat mereka yangku lihat gigih mencari rezeki bagi membesarkan anak-anaknya agar kesemuainya mampu manjadi seperti yang mereka harapkan iaitu anak yang berguna lagi soleh.

Bila aku balik ke rumah, aku rasakan saat itu adalah saat paling indah aku rasa kerana mampu menghabiskan masa bersama mereka. Ya Allah nikmat itu amat sukar untuk aku tafsirkan kerana jiwaku sangat riang bersama mereka, bagiku bagaikan satu kepuasan bila mereka balik kerja segala jamuan telah tersedia dan terhidang untuk di makan, aku tak inginkan pujian dari adik-adikku mahupun ayah dan ibuku, bagiku itu adalah salah satu cari aku membantu mereka bila mereka dalam keadaan kepenatan pulang berkerja seharian. Mamakku kata bila aku urut kakinya mudah saja lenguh itu hilang dan tak sakit lagi, aku pun hairan sebab aku tak pernah belajar ilmu-ilmu urut mengurut ini, rupanya kata kunci dari semua itu adalah keikhlasan yang aku lakukan buat mereka.

Mak? Bapak? Dulu aku anak yang berdosa sebab sering abaikan tanggungjawabku pada kamu, kini setelah ilmu agama kau berikan dan kau didik dengan membenarkan aku dan abangku untuk sentiasa mengikuti program-program agama kau Berjaya mendidik kami menjadi anak yang berguna, dirimu ayahku engkau tak ada asas agama begitu juga ibuku mereka tak abis lagi belajar kerana dihimpit kemiskinan ketika zaman sekolah dulu, kini aku berjanji pada kamu dengan ilmu serta jasa yang kamu curahkan aku dan abang akan berjanji menjaga kamu bila kamu tua nanti, kami tak akan menikah selagi kamu tak ke tanah suci mekah, itulah impian kami melihat dua insan ini merasai nikmatnya hidup dengan islam dan keredhaan Allah, aku sentiasa berharap agar segalanya Allah permudahkan dan menjadi satu kenyataan buat aku dan mereka.. aku tak engkau tahu aku menyangi kamu

No comments:

Post a Comment