Moga Ada Ruang Buatku

Saturday 8 September 2012

Penantian 4 tahun


  

Menyimpan impian untuk empat tahun, mungkin itu satu peracangan yang terlalu awal di usia muda, namum itu adalah graf perancangan masa hadapan di mana ia perlu dirangka dengan betul dan dilaksana dengan baik disamping kebergantungan yang tinggi pada Allah. Mungkin ini satu cabaran yang sangat hebat untuk di lalui kerana  penantian ini akan banyak dugaan yang akan datang. Jika dikira-kira empat tahun itu ada 48 bulan dan dalam 48 bulan itu ada 1440 hari untuk sampai di pengakhir penantian.

  Aku kagum milihat insan itu yang mana dia menerima segala kekurangan diri pemuda yang melamarnya dan  pemuda tersebut mempunyai kisah silamnya sendiri. Namun semua itu lebur apabila wanita tersebut menerima segala kekurangan diri pemuda itu dengan keikhlasan hati. Tidak kurang dari itu, keluarga wanita itu juga tidak melihat pada luaran insan pilihan anak mereka itu. Keluarga wanita itu berasa kagum pada keberanian pemuda tersebut kerana mampu bawa keluarganya datang ke rumah wanita itu atas tanda hormat pada keluarga tersebut. 

 Jika Allah mentakdirkan sesuatu itu, siapa kita mampu menidakkannya? Allah maha mengetahui lagi maha Menyayangi hambah-hambahNya. Sungguh rasa  syukur ini tidak dapat dilafaskan dangan kata-kata, anugerah petanda pimpi yang dilihatkanNya itu adalah satu tanda kebesaranNya yang tidak ternilai hebatNya kekuasaanNya. Buat insan yang di nanti itu puisi ini untuknya walau kini telah jauh melewati  lautan cina selatan yang menjadi pemisah antara mereka, namun doa tetap di panjatkan. Walaupun penantian itu satu penyiksaan namun kesabaran menjadi penghadang utama, Semoga cerita perancangan Cinta mereka mendapat restu dari Allah buat hambahNya

Di sudut sepi,
Aku termenung sendiri,

Hati bertalu lontarkan pertanyaan,
Otak ligat mencari jawapan.

Hati ini telah dicuri,
Hati ini dipaut sepi,
Aku gusar dengan ketentuan ini,
Diberikan jawapan tiap kali bermimpi.

Ya Allah,
Berkali engkau pertemukan kami,
Berlalu berselisih bahu sudah selalu,
Engkau tetapkan kami di suatu tempat,
Namun peluang itu kami masih asing.

TakdirMu melebihi segalanya,
Kami bertemu jua akhirnya,
Mula berkenalan dan jatuh hati,
Ianya berlaku tanpa kami minta,
Ianya jauh tersimpan di sudut hati.

Aku merindui, aku menangisi,
Aku mengadu padaNya memohon kekuatan,
Mencintai dalam diam amatlah perit,
Rasanya seperti ditoreh dengan belati.

Dia menerimaku saat aku memiliki kekurangan,
Dengan izinMu segalanya dipermudahkan,
Aku tersenyum ketika keseorangan,
Sesungguh semua ini telah Engkau aturkan .

Aku bersyukur dengan rasa ini,
Aku bersyukur dipertemukan dengan dia,
Dia membuat aku mencariNya,
Dia membuat aku lebih cintakanNya.

Hatiku tenang saatku mengadu padaNya,
Sesungguhnya Dia sebaik-baik pendengar,
Andai dia jodohku,
Pertemukan kami semula bila tiba masanya                                                                                                                                                   
Amin.


No comments:

Post a Comment